Hallgatói Szolgáltató Központ

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Az énmárka szerepe az álláskeresés során

Mit takar az Énmárka? Énmárkának, személyes márkának vagy Personal Brandingnek nevezzük azt a magunkról kialakított összképet, ami alapján mások megítélnek bennünket. A megnevezés a web 2.0 elterjedését követően épült be a köztudatba. Maga a fogalom igen összetett, gyakorlatilag bármilyen tevékenységünk, megnyilvánulásunk, tulajdonságunk, nyilvános megjelenésünk ide sorolható. Tudatos formálásának jelentősége meghatározó, akár az ember szakmai megítélése, akár a munkaerőpiacon való elhelyezkedése szempontjából. Jelen írásomban leginkább az Énmárka építésének munkakereséssel kapcsolatos aspektusait kívánom áttekinteni.

 

Álláskeresőként rendkívül fontos, hogy milyen módon lépünk kapcsolatba az általunk megpályázni kívánt pozíciót meghirdetet cég kiválasztásért felelős munkatársával. Továbbra is a leginkább jellemző, hogy a pályázók hagyományos önéletrajz útján keresik fel az adott céget, de számtalan alternatív lehetőség is rendelkezésre áll például: állásbörzéken való személyes kapcsolatfelvétel, telefonos megkeresés, bejelentkezés munkaközvetítő cégeknél, közösségi oldalon keresztül való jelentkezés (a LinkedIn kifejezetten álláskereséssel, szakmai kapcsolatépítéssel foglalkozó oldal), blog, vlog, videóbemutatkozó anyag készítése, saját weboldal létrehozása. Sok esetben előfordulhat, hogy amennyiben megfelelően odafigyelünk hitelességünkre és láthatóságunkra (megtalálhatóak, észrevehetőek legyünk a cégek részére), jelentkeznünk sem kell, hanem a munkaadók minket keresnek fel ajánlatukkal (például fejvadászcégeken, munkaerő közvetítő cégeken keresztül, szakmai hírnevünkből adódóan, stb.).

Bizonyos munkakörök esetében pályázati anyagunk fontos részét képezik, hogy jelentkezésünk mellé referenciaanyagot, portfóliót is csatoljunk. Gondosan kiválogatott munkáinkkal reprezentálhatjuk, alátámaszthatjuk alkalmasságunkat.
Amennyiben mi is a hagyományos elektronikusan megküldött önéletrajz (és motivációs levél) megküldésével kívánunk pályázni, akkor is érdemes odafigyelnünk a felsorolt lehetőségek kiegészítő alkalmazására. Manapság már csak elvétve találni olyan személyt, aki semmilyen közösségi oldalon nem szerepel. Így ajánlatos odafigyelnünk, hogy itt megtalálható profilunk alapján továbbra is hitelesek maradjunk jövendőbeli munkaadóink szemében.

A témakörrel kapcsolatban tájékozódj bővebben a magyarul elérhető könyvekből vagy keress rá az online elérhető olvasmányokra!

  1. Ann Demarais,Valerie White: Első benyomás - Tudd meg, milyennek látnak mások! - Tudd meg, milyennek látnak mások!
    HVG Könyvek Kiadó, 2008
  2. Bánki Tamás: A magyar LinkedIn kézikönyv
    Underground Kiadó, 2014
  3. Dan Schawbel: Én 2.0
    HVG Könyvek Kiadó, 2012
  4. John Pirkiss, David Royston-Lee: Énmárka Tedd magad eladhatóvá az interneten is!
    HVG Könyvek Kiadó, 2010
  5. László Móni: Lehetsz kivételes – Énmárkaépítés alapjai
    Kossuth Kiadó,2015
  6. Ujvári Mária: A gerillamarketingtől az énmárka építésig
    Magánkiadás, 2014